Rapatkan sillaturrahim dengan cara >>> INSTALL toolbar kami!

toolbar powered by Conduit

Monday, April 20, 2009

Menuju Taubat......

"Aduh..lu sibuk apa ha ? Aku buat dosa jap lagi aku taubat ar....esok aku buat dosa pun...lepastu aku taubat balik..."

B*d**h....ternyata...b*d*h....lu pikir taubat tu apa ? Taubat tu macam tarik tali ? lepas dia tarik...aku tarik ar balik...

Cuba kalau bahagian tali tu dah lepas garisan pihak lawan ? So, kalah camtu je ar...x sempat tarik balik.....

Kalau nak taubat....esok lusa x sempat ? Nak buat camne lak.....

Ye ar...mungkin korang x pernah diajar taubat tu camne....So, baca post yg 'Nahnu' dah penat2 type ni sampai habis....

Jalan Menuju Taubat ada sepuluh bahagian....iaitu...

First skali.....Kita kena tahu tentang hakikat & apa itu taubat.....Hakikat taubat terdiri daripada.... Mula-Mula menyesal....lepas tu....meninggalkan kemaksiatan tersebut dan berazam untuk tidak mengulanginya lagi. Sahal bin Abdillah pernah berkata, “Tanda-tanda orang yang bertaubat adalah, Dosanya telah menyibukkan dia dari makan dan minumnya. Seperti kisah tiga sahabat yang tertinggal perang yang popular tu”

Second...kita kena merasakan apakah akibat & kesan daripada dosa yang kita lakukan. Ulama salaf ada berkata: “Sungguh ketika saya maksiat pada Allah, saya boleh melihat akibat dari maksiat saya itu pada kuda dan isteri saya.”

Third...kita kenalah menghindarkan diri dari persekitaran yang jelek @ teruk. Seperti yang kita pernah dengar dalam kisah seorang lelaki yang membunuh 100 orang kemudia gurunya berkata kepadanya, “Pergilah ke negeri sana … sesungguhnya disana ada orang-orang yang menyembah Allah dengan baik, maka sembahlah Allah disana bersama mereka dan janganlah kamu kembali ke negerimu, kerana negerimu adalah negeri yang jelek.”

Fourth...Membaca Al-Qur’an dan menghayati makna2 dan isi2 yg terkandung di dalamnya...

Kelima...Kita hendaklah berdoa agar ALLAH menerima taubat kita. Seperti yg Allah telah berfirman yang mengkisahkan Nabi Ibrahim: "Ya Tuhan kami, jadikanlah kami berdua orang yang tunduk dan patuh kepada-MUdan (jadikanlah) di antara anak cucu kami umat yg tunduk dan patuh kepada-MU & tunjukkanlah juga kpd kami akan cara2 &tempat2 ibadat haji kami, dan terimalah taubat kami. Lalu ditambah, Sesungguhnya Engkaulah Yang Maha Penerima taubat lagi Maha Penyayang "

Melalui doa itu, Al Maraghi ada berkata,
Yang dimaksudkan dgn "terimalah taubat kami adalah,"Bantulah kami untuk bertaubat agar kami bisa bertaubat dan kembali kepada-Mu."

Keenam....Kita hendaklah mengetahui & merasakan keagungan Allah yang Maha Pencipta. Para ulama salaf ada berkata, “Janganlah engkau melihat akan kecilnya maksiat, tapi lihatlah keagungan yang engkau derhakai” !!!!!

Ketujuh...Kita hendaklah sentiasa Mmengingati akan sakitnya mati dan kejadiannya yang boleh berlaku pada bila-bila masa.

Kelapan...Kita hendaklah tidak mengasingkan diri kita daripada mempelajari ayat-ayat dan hadis-hadis yang memberi amaran kepada orang-orang yang berdosa(yang mungkin kita terdiri daripadanya...Nauzubillah)

Last skali....Kita bacalah apa2 bahan bacaan & bahan ilmiah yang mengandungi kisah-kisah orang2 yg pernah melakukan kezaliman @ kekufuran...kemudiannya...dia kembali bertaubat dan mengikuti jalan ALLAH....

-------------------------------------------------------------------------------------------------

Setakat itu yg 'Nahnu' boleh kongsi tentang cara-cara untuk menuju taubat yang sebenar....

Syukran kerana sudi membaca....

Salam keatasmu & Moga sentiasa dicurahkan rahmat & keberkatan dari ALLAH.....

No comments:

Post a Comment